۱۳۹۱ آبان ۷, یکشنبه

اهدای جایزه ساخاروف به نسرین ستوده وجعفر پناهی و رد پیشنهاد اتحادیه اروپا برای دیدار با ایشان توسط جمهوری اسلامی


 26.10.2012
اتحادیه اروپا با اعطای جایزه ساخاروف به یک حقوقدان و یک کارگردان ایرانی از فعالیت‌های مدنی و حقوق بشری آنها تجلیل کرد. نسرین ستوده و جعفر پناهی هر یک به ۶ سال زندان و ۲۰ سال محرومیت از حرفه خود محکوم شده‌اند.
جایزه حقوق بشر اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۲ به نسرین ستوده، وکیل زندانیان سیاسی، و جعفر پناهی، کارگردان سینما، تعلق گرفت. این جایزه ۵۰ هزار یورویی همه ساله در شهر استراسبورگ به یک یا چند کاندیدا از یک کشور اعطا می‌شود.
جایزه ساخاروف هر سال به کسانی داده می‌شود که در دفاع از حق آزادی بیان و حقوق بشر صدای خود را بلند کرده و قربانی ندای اعتراضی شده‌اند.
آندره ساخاروف که این جایزه به نام اوست، قهرمان دمکراسی و حقوق بشر در روسیه شناخته می‌شود.
 شنبه 6 آبان 1391
روز شنبه خبرگزاری "فرانس پرس" گزارش داد که اعضای پارلمان اروپا سفر خود به ایران را لغو کردند چون که مقامات ایران در خواسته پارلمان اروپا به دیدار با نسرین ستوده، مدافع حقوق بشر و جعفر پناهی، کارگردان فیلم جواب رد دادند.
قبلا گزارش می شد که در جلسه روز جمعه روسای گروه های سیاسی پارلمان اروپا در استراسبورگ به اتفاق آراء و بدون بحث در مورد اعطای ستوده و پناهی به جایزه ساخاروف سال 2012 تصمیم گرفته شد. پس از آن، سازمان بین المللی دفاع از حقوق بشر "عفو بین الملل" خواستار آزادی خانم ستوده، مدافع فعال حقوق بشر از زندان شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر