۱۳۹۱ اسفند ۲۴, پنجشنبه

روزشمار کارگری ماههای مهر، آبان و آذر 1391 ( بخش اول )


 

جنبش کارگری ومروری براعتصابات واعتراضات کارگران درایران!
روزشمار کارگری ماه مهر- آبان - آذر سال ۱٣۹۱۲۰۱۲

 

گردآورنده و تدوین:

   امیرجواهری لنگرودی


اسفند ۱۳۹۱ برابربا مارس ۲۰۱۳

 

یادداشت گردآورنده :

 

دوستان – یاران و رفقای عزیز

روزشمارسه ماهه پیش ِ روی،(مهر- آبان - آذر۱٣۹۱) با آغازمهرماه وگشایش مدارس وحضورمیلیون ها تن دانش آموزدرمدارس سراسرکشورهمراه بوده وهمچنان دشواری های خود را از زبان کارگران ووضعیت دشوارفرزندان آنان درروزشمارکارگری بیان داشته است : " پدران ومادران کارگر این کودکان، با دلی پرازکینه از وضع موجود و این شرایط فلاکت بارمجبورند خودرا به آب وآتش بزنند تا برای بچه هایشان، بچه هایی که به میل خود پا به این جامعه نابرابر نگذاشته اند تا به این شیوه در آن زندگی کنند، فکری کنند. آنها سعي مي كنند از مخارج ناچیز زندگی بزنند، به اضافه کاری روی بیاورند، از کارفرما درخواست مساعده کنند و از مغازه دار قرض بگیرند تا شايد بتوانند بخشی از این لوازم اساسی مانند کتاب، دفتر و قلم را برای بچه هایشان تهیه کنند و از طرفی هم بچه ها با دیدن این اوضاع واحوال ناچارند باقی مانده ی وسایل همچون کیف و کفش و لباس را با لباسهای کهنه و دست دوم جايگزين و سال جدید تحصیلی را شروع کنند." وسئوالات عدیده خود را برزبان می رانند : "



به راستی چرا کارگران و زحمتکشان و فرزندانشان باید اینگونه زندگی کنند؟ مگر این کارگران نیستند که تمام این نیازمندی ها را تولید می کنند؟ مگر این کارگران نیستند که در کارخانه های کیف، کفش، پوشاک، نوشت افزار و . . . کار می کنند و قشنگ ترین پارچه های دنیا حاصل رنج و کار كارگران نيست؟؟؟ پس چه فرقی میان کودکان است که اقلیتی از آنها در فصل تابستان در کنار خانواده هایشان به مکان های خوش آب وهوا و بهترین تفریح گاهها مي روند و هنگام بازگشایی مدارس با بهترین لباسها و وسایل در مدرسه های خصوصی که از بهترین امکانات برخوردار هستند تحصيل مي كنند و اکثریت دیگر باید درسخت ترین شرایط زندگی و تحصیل کنند. اینجاست كه فاصله طبقاتی و نابرابری ها جلوی چشمان میلیون ها انسان کارگر و فرزندانشان خود نمایی می کند و دنیای بی خاصیت سرمایه داری را به آنان نشان می دهد.به امید روزی که تمام امکانات برای تمام انسان ها یکسان باشد" (و یا طرح این پرسش) که چطور می شود درهرشرایطی کودکان محرومین را ازتحصیل برخوردارساخت ؟ آمده است   " آیا همه بچه هائی که بخت حضوردرکلاسهای درس را می یابند با لباسهای تازه و کیف و کفشهای رنگین حضور می یابند!؟آیا کم هستند تعداد بچه هائی که اصلا راه به مدرسه نمی برند و سر چهار راهها و محل گذرها مشغول پاک کردن شیشه ماشین، آدامس فروشی و کارهای دیگر دون شأن بچه های انسانها هستند؟ میلیونها دانش آموز با لباسهای کهنه و چروک سالهای گذشته در کلاس درس حاضر می شوند، و آثار مخرب فقر و نداری خانواده هایشان بر رخسار نحیفشان سایه انداخته است. امسال خانواده های کارگران و کم درآمدها نسبت به قیمت ارز و طلا حدودا سه برابر فقیر تر از سال گذشته شده اند و این یعنی محروم شدن سه برابر بیشتر از سال گذشته بچه ها و دانش آموزان از امکانات و نعمات جامعه ای که پدران و مادران آنان بوجود آورندگانشان هستند." (روزشمارکارگری ، جوانمیر مرادی به نقل ازوبلاگ انجمن صنفی کارگران برق وفلزکارکرمانشاه، اول مهر٩١)

درروزهای اول مهرما با خبر "تجمع تعدادی ازمربیان پایه پیش‌دبستانی آموزش وپرورش برای مقابل مجلس تجمع کردند.برپایه این گزارش،این چندمین بار است که مربیان پایه پیش‌دبستانی برای تحقق مطالباتشان مقابل مجلس تجمع می‌کنند.تجمع‌کنندگان امروزشعارهایی همچون؛ مدرسه‌ها باز شده/ مربی اخراج شده را ،سر می‌دادند.بنا بهمین گزارش،تجمع‌کنندگان گفتند که ما چندین سال است که در آموزش و پرورش کار کرده‌ایم ولی به ما اعلام شده که می‌خواهند اخراجمان کنند.

درپایان خبرآمده است : خواسته ما از نمایندگان مجلس این است تا قوانین لازم را جهت انجام مراحل استخدام ما تصویب کنند."( روزشمارکارگری به نقل ازخبرگزاری دولتی فارس درتاریخ ٢ مهر) همچنین یکی ازفعالان حقوق کودکان کاربا ارائه چند آماربه خبرگزاری دولتی کارایران – ایلنااز دشواری های کودکان کشور نگرانی های خود را بروز می دهد. به گفته وی آمده است : "حدود ٢٣ درصد کودکان درایران مشغول کارهستند. وی می گوید طبق آمار سال ٩٠ حدود ٢ میلیون و ٧٠٠ هزارکودک خارج ازچرخه تحصیل داریم، به این معنا که به طورمتوسط ازهر ۵ کودک یک نفرازآنها خارج ازچرخه تحصیل قرارمی گیرند." کودکانی که به مدرسه نمی روند نیروی کار ارزان را تشکیل می دهند. کودکان با استثمارمضاعف روبرو هستند. نه قانونی درحمایت ازحقوق آنها به عنوان کودک وجود دارد و نه قانونی در حمایت از آنها به عنوان نیروی کار وجود دارد.

 همچنین با صدوربیانیه کانون صنفی معلمان تهران به مناسبت آغازسال تحصیلی وپنجم اکتبرروز جهانی معلم روبروهستیم که دربخش هایی ازآن آمده است :  "ما براین باوریم که آموزش و پرورش به سامان نخواهد شد مگربا شرکت راستین خانواده‌ها، آموزگاران، دانش آموزان، کارشناسان وجامعه مدنی فرهنگیان. به گمان ما کنشگران صنفی- فرهنگی، دربازتاب وضعیت واقعی آموزش و پرورش نقشی انکارناپذیردارند. اینان کسانی هستند که درکلاس درس، مانند دیگر آموزگاران دلسوز، نگران آموزش درست دانش آموزان خویش‌اند ودربیرون کلاس، ازسرانگیزه‌ی درونی و وجودی، والبته بی‌هیچ چشم داشتی، درنیرومندسازی گستره‌ی همگانی می‌کوشند.

درپایان تآسف خود را از زندانی بودن شماری از همکاران ارزنده مان اعلام می‌کنیم. رسول بداقی، از شهریورماه ۸۸ تاکنون در زندان است، بدون حتی یک روز مرخصی، و حتی بدون این که اجازه داشته باشد با خانواده و کودکان خردسال خود، ملاقاتی حضوری داشته باشد. محمد داوری نیز اکنون بیش از سه سال است که زندانی است و اجازه‌ی مرخصی نیافته تا خانواده و مادر سالخورده‌اش را از نزدیک ببیند. عبداله مومنی و محمود باقری نیز از دیگر آموزگاران ارزنده ای هستند که متآسفانه در زندان بسر می‌برند و خانواده‌هایشان چشم به راه آزادی شان. ما خواستار این هستیم که این عزیزان و دیگر فرهنگیان دربند، که حتی برخی از آنها، بیش از نیمی از دوره‌ی محکومیت خویش را سپری کرده‌اند، آزاد شوند. بی‌گمان، آزادی این آموزگاران، می‌تواند بهترین هدیه‌ی آغاز مهر آموزش باشد."

درمهرماه ۹۱با حوادث چندی روبروبودیم ازجمله مرحله دوم طومارجمع آوری امضاءها برای افزایش دستمزد ها در نیمه دوم سال . هماهنگ کننده گان طومارهای جمع آوری شده، سری دوم کار خود را دراول مهرماه به وزیرکار واگذارکردند ویاد آورشدند : " با  تحویل ده هزار امضای دیگر به وزارت کار، بیست هزار کارگر کارخانه های مختلف ازسراسر کشوردراعتراض به تورم و گرانی، خواهان افزایش دستمزدها و بهبود شرایط کار خود شدند" . این طوماربرسرافزایش نرخ دستمزد سال اینده ،دربرابروزیر کارومجلسیان رخ نشان داد وهمچنان ادامه دارد. بر پایه گزارش خبری آمده هماهنگ کننده طومار اعتراضی در بخشی از نامه خود به وزیر کار آورده اند : " اين دومين نامه ما به جنابعالی است. ما به عنوان هماهنگ کنندگان طومار اعتراض به سطح دستمزد‌ها و ديگر شرايط کار و زيست کارگران، نامه‌ای را در تاريخ ۲۷ خرداد ۹۱ به همراه ۱۰ هزار امضا تحويل وزارتخانه شما داديم. از آن تاريخ بيش از سه ماه مي‌گذرد و شما هيچ پاسخی به طومار اعتراضی هزاران کارگر نداده‌ايد. ...جناب وزير! در طول سه ماهی که از اولين نامه ما و تحويل طومار اعتراضی کارگران به وزارت کار و رفاه و تامين اجتماعی مي‌گذرد علاوه بر افزايش قيمت‌ها، در ده‌ها کارخانه بزرگ و متوسط، کارفرمايان ناهار و بسياری از مزايای شغلی کارگران از قبيل پاداش و بهره وری کار و... را نيز قطع کرده‌اند و به آنان فقط مزد پايه را پرداخت نموده‌اند و به اين ترتيب فاصله بين درآمد و هزينه‌های جاری زندگی به مرز فاجعه باری رسيده و هستی و حيات خانواده‌های کارگری را در معرض نابودی قرار داده است.                                                   

لذاما با تاکيد و اصراربرافزايش عاجل و فوری حداقل دستمزد‌ها در شش ماهه باقی مانده سال، ده هزار امضای ديگر را دراعتراض به سطح دستمزد‌ها وديگرشرايط کاروزيست کارگران تحويل شما مي‌دهيم وبارديگربرتامين خواسته‌های ميليون‌ها کارگر که درطوماراعتراضی برآن‌ها صحه گذاشته شده است پای مي‌فشاريم. " ( روزشمارکارگری،به نقل از خبرگزاری دولتی کارایران – ايلنادر تاریخ۱مهر )اما تحرکات فوق، به نوعی شاخک های خبرگزاری دولتی ایلنا، خانه کارگروفراکسیون کارگری مجلس وپارلمان کارگری وشخص علیرضا محجوب را هم فعال ساخته وهم پشت این حرکت رفته اند و وسیعا آن را تبلیغ کرده اند. آنگونه که یاد کردیم؛خواست محوری این طوماراعتراضی افزایش مجدد حداقل دستمزد درنیمه دوم سال جاری است. اقدام خانه کارگردرحمایت ازطوماراعتراضی ابهامات و پرسش هایی را درنزد فعالان کارگری درون و برون کشورپدید آورده است که توجه به آنها مهم است. در این میان یک سئوال اساسی دهن باز می کند. در شرایطی که اعتراضات کارگری شدت می یابد و سرکوب فعالان کارگری که دریورش خرداد ماه با حمله به تجمع نشست سالیانه ی "کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری" در کرج شاهدش بودیم . همچنین درزندان ماندن فعالین کارگری، احضارها،برخورد با فعالین کارگری و ممنوعیت ها و وثیقه های میلیونی برای آزاد سازی موقت کارگران از نمونه های فشارواذیت به کارگران بوده که تماما در روزشمارکارگری متعاقبا آمده است. می شود گفت ؛ به موازات بدتر شدن وضع کارگران و در شرایط فقدان تشکلات مستقل کارگران،این شیوه اقدام بر محور افزایش دستمزد به سازمان یابی مستقل کارگران کمک می کند یا "امضاها" دست آخر به عنوان اهرم فشار برای امتیازگیری به سود محافل شبه کارگری واطلاعاتی و ضد کارگری  مصادره می شود؟ برای من به درستی روشن است،امروز همچون دیروزجامعه ما، به سازمانیابی مستقل کارگران،توده تهیدست،اعماق ومحروم کشورمان بیش ازهروقت دیگرنیازمند است. از یکسواتحاد عمل کارگران و ایجاد تشکل‌های مستقل کارگری، از جمله برای افزایش حداقل دستمزد و بالا بردن سطح زندگی کارگران، به تناسب میزان واقعی تورم، وظیفه‌ی مبرم و اساسی امروز همه فعالان جنبش کارگری بوده و گامی برای افزایش توازن قوای طبقاتی، به سود همه لایه ها و کل طبقه‌ی کارگر می‌باشد. ما باید با تلاش و مبارزه برای تحقق آن، به این امر مهم جامه عمل بپوشانیم . ازسویی دیگر ما همچنان به سازمانیابی اقدامات متحد توده ای و مستقل کارگران خویش،یعنی همان اکثریت قاطع ومحروم سرزمین مان نیازمندیم.لذا همه آنانی که به ایرانی آبادوآزاد،واقعاً رها و دموکراتیک می اندیشند،باید بتوانند با تمام توان وقوای خودبا هر وسیله ممکن، به حمایت ازاقدامات متحد کارگران و زحمتکشان  و سازمانیابی مستقل آنهااقدام ورزند. چرا که این اتحاد واستقلال درپیکارآزادی وبرابری ودست یابی به عدالت تنها کشتی نجات تمامیت جغرافیای ایران از گزند استبداد و هرگونه تعرضی ایست که از بیرون متوجه جامعه ما است.

 

اما آنچه دررد پای دائمی مهمترین مباحث روزشمارکارگری سه ماهه اخیر، می توان رقم زد همچون روزشمارهای دیگرازدشواری های زندگی کارگران،بویژه امنیت شغلی و سختی معیشت و بیکارسازی ها که امروزچون چشم زخمی مُصری وپایدارو دردی بی درمان باید آنرا محصول تحریم های گسترده جهان سرمایه داری دانست که با ادعای به بن بست کشاندن رژیم وبه زانودرآوردن حاکمیت سرمایه داری ایران خاصه برسرپایان بخشیدن به انرژی اتمی مورد ادعایی سران حکومت ایران دربازی های جهانی،ولی درعوض پاشنه آشیل این تحریم،به خونابه کشاندن زندگی محرومان جامعه ما دربرابرتورم فزاینده وعدم ورود کالاهای اساسی مورد بهره گیری صنایع سنگین ،تولیدی وهمینطوربخش خدماتی است،بطوری که با عدم ورود کالای مورد نیازصنایع کشور،چرخه کارخانجات ازگردش تولید بازمانده وبیکارسازی دامن گستررا متوجه کارگران اعم ازدائمی وقراردادی نموده است . درروزشمارکارگری لیست پرشماربیکاری وتعطیلی صنایع، تعطیلی پروژه ها ی گوناگون وبیکارشدن کارگران درسطحی وسیع گزارش شده است.تقریبا کمترروزی است که ما با تعطیلی،بیکاری واخراج کارگران روبرو نباشیم . نابهنگامی این وضعیت دربرابرگرانی وتورم ونبود بیمه بیکاری وصندوق یاری رسانی به کارگران بیکارشده ،بی پاسخ ماندن نقش سازمان تامین اجتماعی دربلبشویی مدیریت واختلاس های میلیاردی موجود دراین موسسه ،دودش به چشم کارگران وآنانی که چشم به یاری چنین موسساتی دارند، می پاشند.

 

اخراج و بیکار سازی کارگران سراسر کشور

 

 باید اشاره کنم درروزشمار کارگری با فرمول های عمومی تری ازاخراج وبیکارسازی ها باید در همین مضمون ازتعطیلی واحدها ی صنعتی،تعدیل نیروی کاروبیکاری پنهان،بازخرید کردن وبازنشسته کردن زودرسکارگران،قطع همکاری،مرخصی اجباری وبیکارسازی ها ی گسترده کارگران هم اشاره داشت .

روزشمارکارگری طی سه ماهه یاد شده، اخبار زیادی پیرامون تعطیلی واحدهای تولیدی و بیکارسازی کارگران با خود دارد از جمله :

* تعطیلی پروژه متروی اهواز و مرخصی اجباری کارگران و عملا کار ساخت و ساز در بيشتر ايستگاه‌ها به تعطيلی کشيده شد.

*شرکت بنیان دیزل تبریز که اولین کارخانه تولید کننده موتورهای دیزلی ایران می باشد، بزودی تعطیل و ۴٠٠کارگر آن در آستانه بیکاری قرار می گیرند .

 

 *ايران خودروي استان خراسان حدود ۲۰۰ نفر از کارکنان خود را که از سال ۸۸ با اين شرکت قرارداد داشتند، در اقدامي ناگهاني اخراج کرد.

 *شرکت الکتريک خودرو شرق، که يکی از شرکت‌های موفق درحوزه خود بود و امکانات خوبی را نيزدراختيار کارگران خود قرار مي‌داد، به دليل فشار‌های اقتصادی وارده، قرارداد ۲۰۰ تن ازکارگران قراردادی وپيمانی خودراتمديدنكرده اندوکارگران بیکارشدند.
 * بزرگ‌ترين شهرک صنعتی قزوين با٢٠ تا ٣٠ درصد ظرفيت فعاليت مي کند. مهم‌ترين مشکل اين شهرک صنعتی تهيه مواد اوليه است و اين مشكل كه باعث نيمه تعطيل شدن شهرك صنعتی البرز شده است به دليل محدوديت‌هايی است که ازسايرکشور‌ها برايران تحميل شده است.
*آماربیکاری در استان کرمانشاه به مرز خطر رسیده‌است .نماینده مردم قصر شیرین، سر‌پل زهاب و گیلان‌غرب  درمجلس شورای اسلامی، افزود: با وجود اینکه در کار‌گروه نفت، ۲۰ میلیارد تومان برای بازسازی زیر‌بنایی نفت‌شهر در نظر گرفته‌شده است اما تا به امروز هیچ اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است. 

*دريک اقدام هماهنگ از طرف سازمان آموزش و پرورش استان کردستان ،۱۷ نفر از دبيران و معلمان آموزش و پرورش شهرهای سقز، مريوان، بانه، قروه و موچش ممنوع التدريس شدند. 

*بيشترين نرخ بيکاری فارغ‌التحصيلان دانشگاهی مربوط به رشته‌های صنعت و فرآوري، کامپيوتر و روزنامه‌نگاری است

*بيكاری ۱۳۰۰ نفر از کارگران کارخانه پويا خودرو شرق خبر داد و اعلام كرد: اين كارخانه هم اكنون تعطيل شده است. كارگران کارخانه نامبرده ازارديبهشت ماه سال جاری هيچ حقوقی دريافت نکرده‌اند. 

 * رئيس اتحاديه چاپخانه داران قم از تعطيلی ۳۰ درصد چاپخانه‌های اين استان بر اثر نوسانات قيمت کاغذوافزايش هزينه‌های انرژی طی ماه‌های اخيرخبرداد.
*درمشهد دارهای فعال قالی که قبل از سال ۸۹ یک هزار و ۶۰۰ مورد بوده، در سال جاری به ۶۰۰ مورد کاهش یافته است. با احتساب این که هر دار قالی برای سه نفر اشتغالزایی می‌کند، موجب بیکاری حدود ٣ هزار تن از قالیبافان این استان شده است. 
*طی خبرمنعکس شده، ٨٠ كارگر كارخانه فاراتل كه تولید كننده آیفونها و تابلوهای الكترونیكی هستند از کار اخراج شدند.

* كارخانه مخمل كاشان كه زمانی ٣ هزار كارگر داشت اكنون تنها ٢٠٠ كارگر دارد.

 *بیش از ٩٠ درصد از کارخانه ‌های یزد را باید نابود شده محسوب کرد. یزد یکی ا ز کلان شهرهای صنعت و کارگری کشور بوده و تنها در یک شهرک صنعتی که ٦۵٠ کارخانه تولیدی داشت، اکنون فقط ٢۴٠ کارخانه هستند که درب آنها باز است و روزانه مقابل هر کارخانه تعدادی کارگر به ‌خاطر اعتراض به اخراج و یا عدم دریافت مطالباتشان دیده می‌شوند.

*در حال حاضر بیشتر کارگاههای تولید پوشاک و پارچه در سطح شهر تهران تعطیل و ورشکسته شده‌اند. صنایع لاستیكی پارس كه در ساوه قرار دارد با۴٠ درصد ظرفیت كار می كند.

* کارخانه زرين سلولز به سبب نداشتن مواد اوليه توليد موقتاً تعطيل و۲۸۰ کارگر قرار دادی آن به مدت يک هفته به مرخصی اجباری فرستاده شدند. همچنین رئيس اداره تعاون رودبار نيزازتعطيل شدن کارخانه آب معدنی داماش ، به عنوان اولين کارخانه گيلان درتوليد آب معدنی خبر داد.
*درپی مرخصی اجباری بيش از ۲۰۰ کارگر شرکت پيمانکاری کيسون (مجری قطارشهری اهواز)، حکم خاتمه همکاری به ۱۰۰ نفر از اين کارگران که درمرخصی اجباری به سر مي‌بردند ابلاغ شده و ازآنان خواسته شده است جهت تسويه حساب مراجعه کنند. 

*خودرو سازي "سايپا" كاشان، سومين توليد كننده بزرگ خودرودر معرض تعطيلي و بيكاري هزاران کارگر است. شرکت سایپا کاشان یکی از ۳ کارخانه بزرگ تولید کننده خودرو پراید و تیبا می باشد و بیشاز ۱۵ هزار کارگر دارد... حدود یک ماه است که فقط با یک شیفت کار می کند و از هفته قبل اعلام کرده اند که قط ۳ روز در هفته آن هم برای یک شیفت امکان اشتغال وجود دارد... بیش از ۱۰هزار کارگر آن در آستانه بیکاری اند.

*پرویز کاظمی ،وزیر سابق رفاه و تامین اجتماعی در دولت احمدی نژاد از «بیکار شدن ۶۱ هزار نفر درعسلویه» خبر داده است وی در گفت و گو با روزنامه جهان صنعت خاطرنشان کرد:ما باید آمار عسلویه را دربیاوریم که در گذشته به چه صورت بوده ایم و اکنون چگونه ایم؟ در گذشته ۶۵ هزار نفر در آنجا شاغل بودند که هم اکنون چهار هزار نفر شده اند»

* به گزارش بازتاب، وضعيت اسف بارمديريت ايران خودرو و سايپا، دو غول صنعت خوردروسازی کشور، اين صنعت را در آستانه ورشکستگی قرارداده است.  صنعت خودروسازی کشور که با حدود ۵۰۰ هزارشغل مستقيم وغيرمستقيم، مهمرترين بخش صنعتی کشورمحسوب می گردد، از شرايط رو به رشد سالهای گذشته به آستانه ورشکستگی رسيده است.  سياستهای نادرست قيمتی در ثابت نگه داشتن قيمت خودروکه به جهش يکباره درقيمت خودرو منجر شده است، به همراه عزل مديران باسابقه ونسبتا کارآمد اين دوشرکت وانتصاب مديران ضعيف وپرحاشيه، موجب ضعف ايران خوردووسايپا درسالهای اخيرگرديده و مشکلات تحريم هم به اين موارد اضافه شده است. 

*در حال حاضر بیشتر کارگاههای تولید پوشاک و پارچه در سطح شهر تهران تعطیل و ورشکسته شده‌اند. صنایع لاستیكی پارس كه در ساوه قرار دارد با۴٠ درصد ظرفیت كار می كند.

*۷۵ درصد ازکارگران واحد‌های قطعه سازی استان خراسان بااشاره به موقت بودن قرارداد واحد‌های قطعه سازی اين استان، بيشترين مشکلات را برای اين كارگران به همراه داشه واین مشکلات باعث شده بسياری از کارگران قرارداد موقت اين واحد‌ها، کارخود را از دست بدهند.

*شرکت اقشارکه یکی از تولید کنندگان کمربند ایمنی خودرو است، از ۳ ماه قبل ۲۰۰ کارگر خود را تعدیل کرده است. مدیران این شرکت دلیل این تعدیل نیرو را کاهش تولید خودرو توسط دو کارخانه سایپا و ایران خودرو اعلام کرده‌اند.

*بيشترين نرخ بيکاری فارغ‌التحصيلان دانشگاهی مربوط به رشته‌های صنعت و فرآوري، کامپيوتر و روزنامه‌نگاری است. 

*کارخانه‌های خودرو ساز که ناشی از بحرانهای اقتصادی طی سالهای اخير ناچار شده‌اند از بهمن ماه سال ۹۰ به مرور تمامی ۱۳۰۰ کارگر خود را اخراج کرده و اين کارخانه را تعطيل کنند. 

*رييس انجمن خودرو نيرو محرکه اصفهان با اعلام اشتغال ۲۵ هزار کارگر در صنعت خودروسازی اصفهان در گذشته، از کاهش ۳۰درصدی نيروی کار در اين صنعت خبر داد.  در این رابطه ابراهيم احمدي،رئیس انجمن  با اشاره به وجود ۲۵۰ واحد توليدی در زمينه خودرو در اين استان، اظهار کرد: حدود ۱۰۰ واحد از اين تعداد برای خودروساز‌ها کار مي‌کنند که متاسفانه تنها با ۴۰ درصد ظرفيت خود فعالند

*تعداد  ۳۷۸ نفر از کارگران شرکت پيمانکاری کيسون (مجری قطارشهری اهواز)، وساير پيمانکاران درجه دو که با اين شرکت قرار همکاری در اجرا را دارند به سبب اتمام اعتبارات قطار شهری ناچار شده ست با اين تعداد از کارگران قطع همکاری کند. 

*همچنین اعلام شده است : در پی مرخصی اجباری بيش از ۲۰۰ کارگر شرکت پيمانکاری کيسون (مجری قطارشهری اهواز)، حکم خاتمه همکاری به ۱۰۰ نفر از اين کارگران که در مرخصی اجباری به سر مي‌بردند ابلاغ شده و از آنان خواسته شده است جهت تسويه حساب مراجعه کنند. 

*قطع سوخت کوره‌های شرق اصفهان، ۳۰۰ کارگر را بیکار کرد.در خبر ها آمده که تولیدکنندگان گچ و آهک اصفهان از قطع سوخت گاز و نفت ۶۵ واحد از کوره‌های گچ منطقه محمدآباد قهاب در شرق اصفهان ازکار بیکار شدند.  

*اخراج ۵۰ کارگر كارخانه شكوهيه قم،بدلیل اینکه قرارداد کارگران بدلیل افزایش بهای مواد اولیه تمدید نشد و در نتيجه کارگران این کارخانه اخراج شدند. 

*دیو سیاه بیکاری گریبان کارگران کارخانه خورشید زریوار سنندج که زیر مجموعه کارخانجات تولید نوشابه ایستک می باشد را هم گرفت و ٢٠ نفر از کارگران این کارخانه به بهانه کاهش تولید ناشی از کمبود مواد اولیه اخراج شدند و به خیل عظیم بیکاران پیوستند

*در پی تعطیلی کارخانه بنیان دیزل تبریز، بیش از ۳۰۰ تن از کارگران این واحد تولیدی در مقابل کارخانه به تحصن پرداختند.

*درماهشهر نیز کارخانه لوله سازی سدید تولیداتش را متوقف کرده و ۱۷۰ کارگر آن در آستانه بیکاری قرار دارند. کارخانه لوله‌سازی سدید یکی از ۳ کارخانه بزرگ لوله سازی در کشور است که با ظرفیت تولید ۷۰۰ هزار تن لوله به سبب مشکلات نقدینگی و نداشتن توان تولید در آستانه تعطیلی قرار گرفته است. واردات بی‌رویه لوله با قیمتی کمتر از تولید داخلی توانسته‌ است بخش اعظمی از بازار فروش این کارخانه‌ها را تصاحب کند و به دلیل ارزانی لوله‌های وارداتی بسیاری از مشتریان کارخانه لوله سازی از خرید تولیدات داخلی خوداری می‌کنند. 

جداازموارد بالا،طی نود روزه یادشده، بیش ازدهها وصدها مورد اخراج وتعطیلی واحدها روبروهستیم که می توان عینا در روزشمارکارگری دنبال کرد.

 

حقوق های معوقه درسه ماهه مهر - آبان – آذر

 

درطی سه ماهه یاد شده، مسئله حقوق های معوقه درسطح صنایع بزرگ وکارگاهی اعم ازدولتی و بخش خودمانی (خصوصی) شده و بخش خدمات به شکلی فزاینده دربرابر بحران بیکاری و اخراج ها وتعطسلی کارخانجات،چهره نکبت بارسرمایه داری انگلی ایران رادربرابربه برده گی کشاندن کارگران سراسرکشورنشان داد. حاصل ادامه این وضعیت جزخانه خرابی وویرانی زندگی کارگران و مواردی خودکشی و پایان بخشیدن به زندگی کارگران و تلاشی زندگی آنان وخالی بودن همواره سفره های آنان نتایجی با خود نداشته است .

اخبارزیرنمونه اندگی ازحجم خبرهای روزشمار کارگری دررابطه با عدم پرداختی های به موقع حقوق ها ی کارگران می باشد:

**حقوق های معوقه بیش از ۱۳۰ نفر از کارگران صنایع بهداشتی یاس خرمشهربه مدت ۶ ماه پرداخت نشده است... این کارخانه بعد ازایام تعطیلات نوروز ۹۱هیچ گونه تولیدی ندارد و کارگران آن روزانه با چند ساعت حضوردرکارخانه تعطیل سرگردان و بلاتكلیف روانه منزل می‌شوند... مدیرعامل این کارخانه وعده داده بود که با پرداخت یک ماه از حقوق معوقه کارگران مجددا کارخانه را راه اندازی کند که این وعده هنوز عملی نشده است. کارخانه صنایع بهداشتی یاس تولید کننده گلیسرین. انواع صابون‌های جامد وسایر مواد شوینده، زیر مجموعه صنایع بهداشتی داروگر (کف) است.صنایع شوینده یاس خرمشهر در گذشته وابسته به بنیاد شهید بود که در پی اجرای طرح خصوصی سازی به مالك خصوصی واگذار شد.

**کارگران وکارکنان کارخانه قند اهواز، به دلیل مشکلات مالکیتی این کارخانه نزدیک به ۱۸ ماه است که علاوه بر عدم دریافت حقوق، با مشکلات زیادی در زمینه بیمه و مسائل درمانی مواجه شدند.

**حقوق های معوقه ۳۸۲ کارگر ان کارخانه و صنایع مخابرات راه دورشيرازهنوز پرداخت نشده است

**چهارماه ازحقوق های معوقه تعداد ۲۱۰کارگرکارخانه پارلوبه دليل تشديد بحرانهای مالی كارخانه پرداخت نشده است. 

**کارخانه آلدا دامغان با بيش از ۲۷ سال سابقه توليد به علت مشکلات نقدينگی ناچارشده است ازعهده پرداخت سه ماه از حقوق کارگران خود بر نيامده است.  در این میان تعداد۸۰ کارگر کارخانه آلدا به علت مشکلات مالی کارخانه حقوق دريافت نکرده‌اند. 

**عدم پرداخت ۵ماه حقوق ۸۰ کارگر کارخانه پی وی سی سمنان ، مشکلات زیادی در بین کارگران این کارخانه افاق افتاده است . ازجمله مشکلات این کارخانه مشخص نبودن وضعیتش است وتاکنون مشخص نیست آیا این کارخانه خصوصی یا نیمه دولتی است؟

**کارگران شرکت پيمانکاری «پوشش راه» وابسته به بخض خصوصی، يکی از پيمانکاران وزارت راه و شهر سازی است .علي‌رغم خاتمه نيافتن مدت‌زمان قرارداد کاريشان، که به سبب پرداخت نشدن صورت وضعيت‌های مالی اين شرکت توسط اين وزارت خانه، هم اکنون تعطيل شده و حقوق معوقه ۴۳ کارگر آن از فروردين ماه سال جاری به تعويق افتاده است .لازم به یاد آوری است که این شرکت پیمانکار جاده دیهوک به راه ور و همچنین دیهوک به فردوس است و اغلب کارگران آن با سوابق بالا به عنوان کارگرساده، راننده ماشین آلات سنگین و نگهبان دراین واحد فعال هستند. وطرف قرار داد این پیمانکار شرکت ساخت و توسعه راه کشور است که متاسفانه میزان بدهی به شرکت پوشش راه حدود سه میلیارد تومان بوده که بدلیل عدم اختصاص بودجه به این پروژه مطالبات پیمانکار به تعویق افتاده و به تبع کارگران نیز بیکار شده‌اند.

**به گزارش آژانس خبری موکريان درمهر ماه،کارگران مشغول به کارخدمات شهری شهرداری اشنويه ،اين کارگران که روزانه ۱۰ ساعت کار می کنند و اکثراً از اقشار کم درآمد جامعه هستند حدود ۳ ماه است که حقوق خود را نگرفته اند. 

**تعداد ۱۴۰ کارگر شرکت آب معدنی داماش اززيرمجموعه‌های گروه امير منصورآريا می باشند. مدیران شرکت علی رغم آنکه مي‌دانند کارگران اين منطقه فرصت شغلی ديگری در انتظارشان نيست از اوايل مهرماه اصرار دارند که به دليل نبود مواد اوليه بايد کارخانه تعطيل شود. که کارگران از مردادماه حقوقی دريافت نکرده‌اند و صرفا مبلغ ۲۰۰ هزار تومان به طور علی الحساب به آن‌ها پرداخت شده است

**کارگران كارخانه‌های صنایع فلزییك ودودرادامه اعتراضات چند ماه گذشته خود باردیگردرمقابل وزارت تعاون، کارورفاه اجتماعی وباردیگردربرابراستانداری تهران درتقاطع طالقانی - بهارتجمع کردند وخواستارپرداخت ۵ ماه حقوق وتحقق مطالبات خود شدند. این کارگران که تعداد آنها ۶۰۰ نفر اعلام شده است. 
**متاسفانه طی چند سال گذشته حدود ۶۰ درصد از کارخانجات در شهرک‌ های صنعتی مازندران به لحاظ سیاست‌های غلط اقتصادی، خصوصی سازی بواسطه اجرای نادرست اصل ۴۴ قانون اساسی و واردات بی‌رویه کالاهای خارجی، تعطیل ویا درآستانه تعطیلی قرار دارند.نمونه های زیر از آن جمله اند :  درآمل کارخانه تولید کنننده آب معدنی پلور با ۲۵۰ کارگر طی هفته گذشته تعطیل شد. واحد تولید کننده پوشینه بافت درمحمود آباد مازندران نیز با تعداد زیادی از کارگران تمدید قرارداد نکرده است وهمچنین کارخانه هیواالکتریک بابلسرنیزازپرداخت ۶ماه ازحقوق معوقه ۵۵کارگرخود خودداری  می‌کند.
**در اهواز شرکت پیمانکاری کیسون (مجری قطارشهری اهواز)، حکم خاتمه همکاری حدود ۱۰۰ نفر از این کارگران که در مرخصی اجباری به سر می‌بردند ابلاغ شده بود ...واز آنان خواسته شده است جهت تسویه حساب ودریافت سه ماه از ۵ ماه حقوق معوقات خود به امور مالی شرکت مراجعه کنند. دلیل این امر اتمام اعتبارات قطار شهری اهواز اعلام شده است. با اخراج این کارگران حدود هزار نفر دیگر در این کارگاه فعال هستند که ۵ ماه از حقوق معوقه دارند. کارفرما از این کارگران اخراجی خواسته است با دریافت دو ماه از مجموع معوقات حقوقی به صورت الحساب، تسویه حساب کنند و مابقی مطالباتشان را در زمان نامعلومی در آینده پی‌گیری کنند.

**کارخانه فولاد گزین استان یزد از خرداد ماه سال جاری به کارگران خود حقوق پرداخت نکرده است .کارفرمایان علیرغم مناسب بودن روندتولیدکارخانه،تحت پوشش افزایش قیمت مواداولیه حدود۶ ماه است که حقوق کارگران و اضافه کاری آنانرا پرداخت نکرده اند.

**چهل نفرازکارگران وکارشناسان بخش های مرمت،پژوهش وراهنمایی کارکنان مجموعه میراث جهانی تخت سلیمان می گویند نزدیک به ۷ ماه است حقوق ودستمزدهای خود را دریافت نکرده اند واکنون با مشکلات مالی ومعیشتی فراوانی دست وپنجه نرم می کنند.

**بحران کمبود نقدينگی در کارخانه گيتی پسند اصفهان که از ابتدای سال آغاز شد و با اضافه شدن شايعه ورشکستگی و نوسانات اقتصادي، کلاف مشکلات را در هم پيچيد، اکنون با عقب افتادن ۵ ماه حقوق و حتی کاهش شيفت‌های کاري، زندگی بيش از ۵ هزارکارگر اين کارخانه را فلج کرده است. 

**کارگران شرکت جهاد توسعه، پیمانکارسد بنیر در۵ کیلومتری روستای نگل، در اعتراض به عدم پرداخت حقوق های معوقه ی خود دست ازکارکشیده اند. نگهبانان، رانندگان ماشین های سنگین و آمبولانس وکارگران دیگربخشها دراین اعتصاب شرکت دارند. آنان اعلام کرده اند که تا رسیدن به تمامی مطالباتشان به اعتصاب خود ادامه خواهند داد. تعداد کارگران این پیمانکاری ۳۳۵ نفر است.

**به گزارش سایت دنياي اقتصاد، در ۳۰ مهرآمده است : صنايع توليد‌كننده لوله‌هاي پلي‌اتيلن كرمان تاكيد كرده‌اند تنها در صورتي قادر به پرداخت حقوق معوقه ماه‌هاي اخير كارگران اين واحدها خواهند شد كه مطالبات ده‌ها ميليارد توماني آنها از شركت‌ها و سازمان‌هاي تابعه وزارتخانه‌هاي وزارتخانه‌هاي نفت، نيرو و جهاد كشاورزي ،هرچه سريع‌تر پرداخت شود. برپایه این گزارش،۱۴ واحد صنعتي توليد لوله پلي‌اتيلن در كرمان به علت افزايش نرخ ارز و بهاي مواد اوليه كه امكان اجراي تعهدات توليد را از آنها سلب كرده است، در آستانه ركود قرار دارند.

**شرکت پالور واقع درشهر صنعتی کاوه ۳۰ نفرازکارگران خود را اخراج کرده است. اخراج اين کارگران پس از آن صورت گرفته که به تعويق ۵ ماه دستمزد خود اعتراض نموده بودند. اين کارخانه درزمينه توليد فوم و پلاسفوم فعاليت مي‌کند وقبل ازاين اخراج سازی حدود ۲۰۰ کارگر در آن مشغول به کار بودند. 

**مشکلات مالی شرکت پيمانکاری سازه صنعت کاران طبس که به سبب عدم دريافت مطالبات معوقه از سوی اداره گاز عنوان مي‌شود، باعث شده اين شرکت پيمانکاری در پرداخت حقوق سه ماهه مرداد، شهريور و مهر ۲۰ نفر از ۴۶ کارگر خود کوتاهی کند. 

**اغلب كارگران کارخانه آجرسفال سرخه که بيش از ۷ سال سابقه كاردارند كه با دست دادن شغل،يافتن شغل جديد برای آنان بسيار مشكل است. ..اين کارخانه به سبب مشکلاتی نظير كمبود نقدينگی ونداشتن بازارفروش دچارمشکل شده بود و اكنون به ناچار از ادامه توليد باز مانده است. گفته مي‌شود دليل تعطيلی اين واحد توليد کننده سفال ميزان افزايش بدهي‌های آن به ادارات دارايی و تامين اجتماعی بوده است.با تعطیلی کارخانه آجر سفال سرخه ،۶۰ کارگر آن با سه ماه حقوق معوقه بيکار شدند. 

موارد برشمرده فوق نمونه هایی ازمشکلات عظیم عدم پرداخت به موقع حقوق های کارگران در سطوح گوناگون واحد های کارگری کشورازجانب دولت و بخش خصوصی بشکل توامان و یکنواخت بوده که مشکلات عدیده ای برای کارگران سراسر کشوربدنبال داشته است ودرروزشمارکارگری در حد دستیابی به اخبار تماما گزارش شده است .

پیش نویس اصلاح قانون کار 

مقدمتا دررابطه با قانون کارباید نوشت : اولین قانون کارایران در۱۳۲۵توسط مجلس شورای ملی تصویب شد. تصویب این قانون درنتیجه مبارزات پیگیر ۳ اتحادیه کارگری درایران آن روزگاربود که "شورای متحده مرکزی اتحادیه های کارگری و زحمتکشان ایران" را تاسیس کرده بودند.دولت لایحه قانون کاررا درسال۱۳۲۳ تصویب وبه مجلس فرستاد اما مجلس دوسال بعد حاضربه بررسی آن شد.استعمار جان سخت ازطریق شرکت نفت انگلیس حاضربه پذیرش این قانون نشد ودرپی آن با اعتصاب کارگران دربخش‌های مختلف صنعت نفت درگیریهای گستردهای میان کارگران و پلیس روی داد.

طی دولت منوچهراقبال درسال ۱۳۳۷ با مشاوره سازمان بین‌المللی کار،قانون کارجدید را تصویب و به مجلس فرستاد.این قانون در ۲۶ اسفند ۱۳۳۷ تصویب و جایگزین قانون قبلی که با تلاش اتحادیه‌های کارگری تصویب شده بود،گردید.

پس ازانقلاب توده ای مردم کشورمان دربهمن ماه سال ۵۷ اصلاح قانون ازخواستهای اصلی گروه بندی های گوناگون کارگران کشورما بود. نیروی اجتماعی که با تلاش ومبارزه تاریخی وفراموش نشدنی نفتگران کشورمان ،که سهم قابل توجهی در پیروزی انقلاب داشتند ، خود را به اشکال مختلفی نشان داد

دراین دوران پیش نویس‌های متعددی دردولت موقت ووزارت کارداریوش فروهرو پس از آن در دوره ریاست جمهوری ابوالحسن بنی صدرکه می خواست جامعه ما رابا مدل ژاپنی و اقتصاد خود کفا تعریف نماید، توسط نیروهای دوروبراووهمچنین احمد توکلی وزیرکارراستگرای دولت ملتزم به قانون اساسی وامام ره یعنی میرحسین موسوی پیشنهاد شد که با اعتراض کارگران دولت آن را پس گرفت. طی سالهای ۵۸ تا ۶۹ عملاً قانون کاری درایران وجود نداشت.

درمجلس سوم قانون کارجدید تصویب شد، گرچه شورای ارتجاعی نگهبان  بدلیل آنچه که مغایرت بخش‌هایی ازاین قانون رابا احکام شرعی برابرنمی شناخت،حاضربه تایید آن نشد. نهایتا مجمع تشخیص مصلحت نظام بفرمان  خمینی مرتجع تاسیس وبه بررسی این قانون پرداخت. بررسی قانون کاردر ۲۹آبان ۱۳۶۹درمجمع تشخیص به پایان رسید. همین قانون کذایی درطی دو دوره حکومت رفسنجانی وهمینطوردو دوره محمد خاتمی یعنی طی شانزده (۱۶) سال می بایست دستخوش تغییر می شد که نشد تا نوبت به دولت احمدی نژاد رسید. اخبارکارگری آذرماه ۹۱ گواه این است که قراراست قانون کارفعلی تغییر پیدا کند. بحث تغییر قانون کارسالهاست که مورد مشاجره کل حاکمیت و دولت های گوناگون آن بوده است. دردوره دوم دولت احمدی نژاد تلاش دارند که این هدف را ازقوه به فعل درآورند. هدف دولت ازاصلاح قانون کارکذایی فعلی نه بهبود شرایط زندگی وکارکارگران، توسعه وپیشرفت امورطبقه ومبارزه ویا توجه به مطالبات آنان،بلکه زیرپا گذاشتن حقوق کارگران ومزدبگیران وهرچه به عقب راندن وضعیت نیروهای کاروکارگری درتمامی سطوح و تمامی لایه های این طبقه است. دولت ضد انقلابی احمدی نژاد که همواره طی دو دوره دولتمداری اش با ولخرجی ها وگشاد دستی های پُرهزینه وپُرخشونت اقتصادی وسیاسی ،به نام دولت مهروزوعدالت گستر،سفره مردمان مان را خالی ترساخته وهمه این اعمال را به نام دولت صاحب الزمانی به پای مردمان جامعه ما بسته و مدالش را برگردن خود انداخته است درپایانه ماههای دوره مرگ وزندگی خود درمیان تمامی این بریزو به پاش ها بحث پیش نویس اصلاح قانون کاررا امضا ودر تاریخ چهاردهم آذر ماه۹۱ برای تصویب به مجلس نشینان ارایه کرده است.  بدون تردید این اصلاحیه آنچنان ضد کارگری و بر علیه زندگی و معیشت میلیونها خانواده کارگری است که نه تنها دولت جرات انتشار آنرا در میان کارگران وافکارعمومی برخود نداد بلکه حتی تشکلهای دست سازش همچون کانون عالی شوراهای اسلامی کاررا نیز نامحرم تشخیص داد و آنها را از متن نهایی اصلاحیه که به مجلس فرستاده است بی خبرگذاشت.

 

اما همین پیش نویس لایحه اصلاح قانون کار،تاکنون موجی ازاعتراضات ومخالفت نیروهای کار، فعالان کارگری ومدافعان حقوق کارگران رابرانگیخته است. مخالفت نمایندگان فراکسیونهای به اصطلاح کارگری برگزیده حکومت وافراد شوراهای اسلامی کاروعوامل ریز و درشت خانه کارگردر شعبات مختلف آن با مواد مورد اصلاح، نشان دهنده شوربودن آشی است که حکومت برای کارگران ومزدبگیران پخته است. 

قانون کارموجود، همانطوری که دربالا یاد کردیم وپروسه تصویب آنرا متذکرشدیم درمجموع قانونی ضد حقوق نیروهای کار،غیردمکراتیک ومانعی برای توسعه پایداراست. تاکنون هرتغییری که درآن انجام شده به بهره کشی واستثماربیشترکارگران ونابرابری نیروی کاروتمامی مزدوحقوق بگیران جامعه انجامیده است.هیچکدام مان تغییرات صورت گرفته در دوره محمد خاتمی را از یاد نبرده ایم. که با خارج کردن واحدهای کمتراز ١٠ تن ازشمول قانون کار چه ضربه وحشتناکی به نیروی کارگران صنایع کارگاهی وصنوف کشورمان وارد کرد و بیش از چند میلیون کارگر که بخشی ازآنها بیش ازده تا بیست سال سابقه کار داشتند،با خارج ساختنشان از شمول قانون کار، چه ضربه جبران ناپذیری به یکایک آنان و خانواده هایشان وارد ساخت. جدا ازاین دراین واحدها که بیشترزنان وکودکان ونیروی جوان به کارمشغولند ،امروز بدترازگذشته ،قانون جنگل برمحیط کارو کارگری حاکم است. 

درمضمون تغییرات صورت گرفته اوضاع آن حد نچسب است که رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در رابطه با پیش نویس ارائه شده دولت به مجلس جانبداری یک طرفه ازکارگررا ظلم به کارفرما دانسته ومی گوید:"منافع کارگروکارفرمابایددرتعامل با هم باشند." عبارت "تعامل"ی که مزدوران ضد کارگری رژیم سرمایه مطرح می کنند یک فریب است. با توجه به این که تشکل یابی مستقل،حق اجتماع ،اعتصاب واعتراض برای کارگران وجود ندارد، در حالی که صاحبان سرمایه همه ابزارهای قانونی برای دفاع ازخود را دراختیاردارند، "تعامل" مورد اشاره حضرات یک فریب بیش نبوده و نیست. پرواضح است که رابطه نیروی کاروسرمایه را تعامل تعیین نمی کند. تعامل ویا حتا اگر مشورتی هم برسراین لایحه انجام شده باشد عمدتا با عوامل وزارت کاردولت احمدی نژاد و نهادهای خودبرگزیده ویانمایندگان موردوثوق شبه کارگری درتشکلهای خود ساخته وکارگری وغیر دموکراتیک است

مواضع تاحال اعلام شده تشکل های مستقل کارگری درون کشورنظیرفعالان:سندیکای کارگران شرکت واحدتهران و حومه  – کمیته هماهنگی برای ایجاد تشکل های آزاد کارگری – فعالان مدافع حقوق کارگران و... و آنچه که درروزشمارکارگری آمده است، احتمال تغییر ۴٠ درصد از قانون کار در پیش نویس ارائه شده در نظر گرفته شده است. در این پیش نویس، شرایط اخراج کارگران، افزایش قراردادهای سفید و کوتاه مدت، طولانی تر کردن سن بازنشستگی و ...به زیان کارگران و مزدبگیران تغییر می کند. 

برای مثال درماده ٢٧ این پیش نویس، فسخ قرارداد کاری با نظرمثبت شورای اسلامی کاراست.کمتر آشنایی با"شورا های اسلامی کار" نشان می دهد که جنس این تشکل ها نه ازنوع تشکلهایی" زرد" و یا صرفا"غیر انتخابی"بلکه مابه ازاء نیروهای اطلاعاتی و امنیتی رژیم را پوشش می دهند که همواره تحت پوشش نهاد های شبه کارگری نظیر " شوراهیا اسلامی کار" ،" خانه کارگر" ، عوامل " حزب اسامی کار" وغیره به جان کارگران انداخته اند تا در مواقع لزوم نسق گیرند و منافع کل حاکمیت سرمایه داری اسلامی را نمایندگی نمایند.طومار های فراهم آمده رد اعتراض به هر سطح از تغییر قانون کار،که از قبل زا آذر ماه به این سو به جانب وزیر کار،رئیس دولت و مجلس روان است بیان زنده اعتراضات لایه مختلف جنبش کارگری درون کشو رما را به نمایش گذشته است .

  طوماررکارگران سندیکایی شرکت واحد اتوبوسرانی تهران وحومه به مجلس و مجلسیان واعتراض آنان به لایحه فوق،حضوروهوشیاری کارگران دربرابرمنافع یکایک آنان را بنمایش می گذاردونشان می دهدهرسطح تغییرازبالا تحت عنوان" اصلاح قانون کار"بدون حضورنمایندگان واقعی و انتخابی کارگران، درجه استثماروبردگی کارگران ومزدبگیران را افزایش داده و به فربه تر شدن سرمایه داران خدمت می کند. نقد های صورت گرفته نشان می دهد که تغییرات " اصلاحی" نه تنها به حوادثی که دراثرناامنی کار،عدم کنترل واستفاده ازنقاط ضعف قانون کارتاکنون به وجود آمده با مواد اصلاح شده قانون کار،عمق بیشتری یافته وحقوق کارگران را به هیچ می شمارد.از اینرو کارگران با صدای بلند تابه حال اعلام داشته اند؛ انجام هرگونه تعییری درقانون کارومناسبات سرمایه وکاربدون شرکت نمایندگان واقعی نیروهای کارووجود تشکلهای مستقل کارگری، اقدامی علیه کارگران و زحمتکشان است. قانون کاری که در آن اعتصاب، اعتراض، تشکل یابی مستقل، امنیت کار و حق کار ،برابری حقوق کارگران زن و مرد،پایان بخشیدن به حقوق بردگی کارکودکان،پایان بخشیدن به قرارداد های موقت وسفید امضاء کارگران ،توجه به دشواری های کارگران معادن وبیمه های اجتماعی کارگران به رسمیت شناخته نشده باشد،همواره به ضررکارگران و به نفع صاحبان سرمایه است. 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر